Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Καντίνσκι | Σημείο – Γραμμή − Επίπεδο

Τι είναι η μορφή;

Αυτή η ερώτηση κυριαρχεί στο «Σημείο – γραμμή – επίπεδο», ένα από τα κύρια θεωρητικά έργα του Kandinsky γραμμένο και δημοσιευμένο το 1926 κατά την περίοδο που ήταν καθηγητής στο Bauhaus. Αυτό που επιδιώκει εδώ ο συγγραφέας είναι να θέσει τις βάσεις μιας πραγματικής επιστήμης της αφηρημένης τέχνης, σε συσχετισμό με τις συγκινήσεις μας, τη νοητική μας δομή.
Είναι ίσως η πιο τολμηρή απόπειρα από την εποχή της κωδικοποίησης των κανόνων της παραδοσιακής ζωγραφικής, κατά την Αναγέννηση, από τον Alberti.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Από την αναλυτική παρουσίαση της Γαλλικής έκδοσης : Ο Kandinsky στην αναζήτηση μιας μεθόδου

Το Σημείο-Γραμμή-Επίπεδο δημοσιεύτηκε στα 1926 στο Μόναχο από τον εκδοτικό οίκο Albert Langen και με τυπογραφική επιμέλεια του Herbert Bayer. Ήταν ο ένατος τόμος της συλλογής των βιβλίων του Bauhaus, που διευθύνονταν από τους: Walter Gropiusitalic text και Laszlo Moholy-Nagy. Μια δεύτερη έκδοση του βιβλίου έγινε στα 1928. Ο αρχικός τίτλος ήταν Punkt und Linie zu Flache που κατά λέξη σημαίνει «(περί) σημείου και (περί) γραμμής σε σχέση με (το) επίπεδο»1
Ο Kandinsky μας εξηγεί ότι πρόκειται για μια οργανική συνέχεια του βιβλίου «Du spirituel dans l’ Art» (Το πνευματικό στοιχείο στην Τέχνη). Είναι το κύριο θεωρητικό έργο κατά την περίοδο του Bauhaus. Ο Kandinsky κοντεύει τα εξήντα, αλλά συνεχίζει τη θεωρητική του προσπάθεια.
Η εξέλιξη της Ζωγραφικής και η άγνωστη μελλοντική της κατεύθυνση απαιτούν τη σύσταση μιας αληθινής επιστήμης της τέχνης, όπως ήδη την έχει επικαλεστεί στο βιβλίο του «το πνευματικό στοιχείο στην τέχνη». Ο τελικός σκοπός αυτής της επιστήμης θα είναι η μεγάλη σύνθεση που θα ξεπεράσει τα ίδια τα σύνορα της τέχνης, επιτρέποντας έτσι στον καλλιτέχνη να ελέγχει τη δημιουργία του με τα μέσα της «εφαρμοσμένης» επιστήμης.

Αν δεχόμαστε τον τίτλο όπως τον προτείνει ο Jean Leppien (που υπήρξε μαθητής του Kandinsky). «Ζυ» για «Zyr» (Zuder).

Το βιβλίο θα το βρείτε στη Βιβλιοθήκη Λιβαδειάς εδώ:

~Δαμιανός Μωραΐτης

Leave a Reply